Nyheter

Träffa vår nya ekonomichef – Sara Mattsson Burell

För exakt en månad sedan gick Sara Mattsson Burell genom dörrarna på Gamla Byn AB och till sitt nya uppdrag som ekonomichef. Efter att ha spenderat några framgångsrika år som ekonomichef på Hedemorabostäder, kände hon sig både förväntansfull och inspirerad inför de nya utmaningar som väntade. Med sina erfarenheter och kunskap om ekonomi i ett kommunalt bostadsbolag och psykologin bakom ett sunt ledarskap, såg Sara fram emot att bidra till Gamla Byn AB:s utveckling och stabilitet. Hon visste att övergången skulle kräva anpassning och nytänkande, men var säker på att hennes tidigare erfarenheter skulle komma till nytta på flera sätt.

Gamla Byn AB:s ekonomichef, Sara Mattsson Burell.

Sara Mattsson Burell, ekonomichef på Gamla Byn AB.

 

Nu börjar hon bli lite varm i kläderna och med hennes smittsamt positiva energi, har hon nu hittat en strategi framåt – Nu kör vi!

Vi bad Sara svara på fem snabba frågor som får presentera henne.

Hur skulle du beskriva dig själv – privatpersonen?

Jag är en tonårsmamma till två sportiga killar. Det bästa jag vet är att umgås med dem, och jag prioriterar gärna att träna själv också när jag får möjlighet.

Vad var det som gjorde dig nyfiken på Gamla Byn AB som din nästa arbetsplats?

Beskrivningen av trevliga medarbetare lockade mig, liksom den goda relationen med kommunen och styrelsen.

Beskriv din roll hos oss på Gamla Byn AB

Jag är ekonomichef och ansvarar för arbetsgruppen som hanterar ekonomi, uthyrning, kundtjänst och bosamordning. Jag är även del av ledningsgruppen och arbetar med att driva och utveckla organisationen och dess medarbetare.

Det har gått en månad sedan du började hos oss – Hur har du upplevt din första tid?

Jag har fått ett trevligt välkomnande från alla kollegor och känner mig behövd. Det är mycket att sätta sig in i och förstå, men många av frågorna och utmaningarna känns bekanta från min tid i Hedemora.

Vad ser du mest fram emot här på Gamla Byn AB?

Jag ser fram emot att utveckla medarbetarna och att förenkla och förbättra våra arbetsprocesser och uppföljningar, så att vi kan leverera högkvalitativ service till våra kunder.

 

Vi hälsar Sara varmt välkommen till oss och hoppas på många lyckosamma år tillsammans.

 

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | maj 2024

Viktigt vid felanmälan

Vid felanmälan är det viktigt att du som hyresgäst överväger att låta vår utförare använda huvudnyckel, utan att behöva ringa dig först. Om du ändå vill att utföraren ringer först, måste du se till att svara i telefonen när det ringer. De ringer alltid från ett nummer som börjar med 0226-64 57 XX. Tydliga instruktioner minskar onödigt resande, vilket gynnar miljön och sparar tid för både dig och utföraren. Felanmälan gör du lättast genom att logga in på ”Mina sidor”.

Klimatsmart artificiell intelligens – En spännande digitalisering

Det kanske verkar som ren science fiction, men snart kommer artificiell intelligens, även kallad AI, att övervaka ditt inomhusklimat! Ett energibesparingsprojekt som pågått hos oss sedan 2017, har visat framgång genom att minska energianvändningen med cirka 18 kWh/m² och år. Det kan vi kalla ekologisk hållbarhet!

Vi installerade smarta sensorer som mätte inomhusklimatet var 15:e minut i testlägenheter, där vi har kunnat samla värdefulla data för att optimera energianvändningen och säkerställa inomhuskomforten.

Projektet har visat sig så framgångsrikt både avseende inomhusklimat och energioptimering, att vi nu väljer att utöka energioptimeringen till att, stegvis omfatta samtliga fastigheter i vårt bestånd. Du som hyresgäst får mer information i god tid innan installation av sensorer i din lägenhet.

Vill du veta mer? Gå in och läs mer på vår hemsida, https://www.gamlabyn.se/klimatsmart-artificiell-intelligens-spannande-energioptimering/

Ny form av trygghetsboende

Behovet av trygghetsboende ökar stadigt och för att tillgodose våra kunders önskemål har vi fattat beslutet att omvandla en vanlig lägenhet till ett trygghetsboende på Fredsgatan 8 i Avesta. Det innebär att hyresgästen får tillgång till alla fördelar som vanligtvis följer med ett trygghetsboende, men samtidigt får grannar i vanliga lägenheter som kan vara i alla åldrar.

Webbsidor för bostadssökande

Om du aktivt söker ny bostad, har du kanske besökt en webbsida som listar alla tillgängliga objekt, inklusive lägenheter från Gamla Byn AB och andra hyresvärdar. Dessa webbsidor kan vara praktiska, men det är viktigt att du är medveten om att det endast är via vår officiella webbsida, www.gamlabyn.se som du kan lämna en intresseanmälan på en ledig lägenhet hos oss.

Välkommen till miljödagen på bostadsområdet Rågen!

Gamla Byn AB:s hyreslägenheter på Kolgillaregatan 5-7 i Avesta.

Bostadsområdet Rågen – Kolgillaregatan 5-7 i Avesta.

Vad kommer att hända under miljödagen?

Träffa representanter från både Avesta Vatten & Avfall AB, Hyresgästföreningen och från oss på Gamla Byn AB. Vi kommer att ha olika aktiviteter, bjuda på fika, ge dig information om källsortering och avfallshantering. Det kommer även att finnas container utplacerad på området som kommer att stå kvar till den 12 maj 2024. Så passa på att töm både din lägenhet och ditt förråd på tillhörigheter du inte längre vill ha kvar!

Var?

Bostadsområdet Rågen på Kolgillaregatan 5-7.

När?

Tisdag den 7 maj 2024 mellan 15.00-18.00.

För vem?

Du som hyr lägenhet av oss på Kolgillaregatan 5-7.

Varmt välkommen!

Klimatsmart Artificiell Intelligens – Spännande energioptimering

Vi fortsätter vårt energiarbete där vi samarbetar med företaget Kiona, avseende digitalisering och energioptimering av våra fastigheter. De levererar bland annat system och produkter för mätning och energioptimering med hjälp av Artificiell Intelligens, så kallad AI, vilket har testats och utvärderats i några av våra fastigheter sedan år 2017. I dessa fastigheter har, mot referensåret innan projektstart, energianvändningen minskat med cirka 18 kWh/m² och år.

Sensor som mäter ditt inomhusklimat.

Sensor som mäter ditt inomhusklimat.

 

Smarta sensorer mäter inomhusklimatet

Eftersom AI-styrningen är beroende av mätdata, installerades sensorer i testlägenheterna som registrerar temperatur och fukt var 15:e minut. Detta är värdefull information som ger våra tekniker objektiva mätdata på lägenhetens inomhuskomfort, utan att åka ut och mäta på plats. Dessutom används informationen i AI-styrningen i syfte att återkoppla vilket inomhusklimat som levereras, för att vid behov kunna göra justeringar.

Snart i din lägenhet

Projektet har visat sig vara framgångsrikt både avseende inomhusklimat och energioptimering, vilket såklart skapar stor klimatnytta. Nu utökats energioptimeringen till att stegvis omfatta samtliga fastigheter i vårt bestånd.

Hur mycket är egentligen 18 kWh/m2 och år?

I dagsläget kan vi titta tillbaka på ett mycket intressant resultat av våra första satsningar i fastighetsbeståndet. LÄRKAN 10, STJÄRNAN 1, 2 och 3 samt STORKEN 1 och 2.

Resultat som räkneexempel: Gamla Byns förminskning av utsläpp av växthusgaser (co2) motsvarar 35 895 mil i en Volvo V60 på ett år. Det kan vi kalla ekologisk hållbarhet!

Exempel på energibesparing

 

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | april 2024

Digitalisering

Vi på Gamla Byn AB eftersträvar att möta hyresgästens och samhällets förväntningar på digitalisering. Ett projekt vi redan påbörjat är att installera digitala pekskärmar i trapphus på kvarteret Stjärnan, där du kan se vilka hyresgäster som bor i trappuppgången, få aktuell information och boka tvättid i tvättstugan. Först ut är Malmgatan 32 och Slaggatan 7 och 9.

Vad innebär egentligen digital bokning i praktiken?

Jo, när det kommer till att boka tvättstugan så innebär det att endast den hyresgäst som har bokat en specifik tid, får tillgång till tvättstugan genom sin nyckeltagg. Det innebär att kaoset i tvättstugor, där någon oavsiktligt tagit din tid eller bokar flera tider samtidigt, blir ett minne blott. Det är verkligen en fantastisk lösning, eller hur?

Ekologisk hållbarhet

I samband med digitaliseringen har vi också totalrenoverat tvättstugorna och installerat moderna och energisnålare vitvaror. Vi har även ställt källsorteringskärl i tvättstugorna, allt för att göra det lätt för dig som hyresgäst att göra rätt.

Gäststugan i Gamla byn

För dig som hyresgäst i bostadsområdet Gamla byn finns en gäststuga, även kallad Lillstugan, på Hamngatan 22 att boka om du får gäster som ska sova kvar. Efter önskemål från er hyresgäster har vi nu renoverat stugan.

 

Nu hoppas vi på en fin vår med mycket sol och värme, efter en lång men vacker vinter!

Med varma hälsningar
Gamla Byn AB

Vattenbesparingsåtgärder | Etapp 3

Genom att använda mindre vatten minskar vi behovet av att pumpa upp och behandla vatten, vilket i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar från energianvändningen. Dessutom minskar vi belastningen på våra vattenresurser och ekosystem genom att minska mängden avloppsvatten som produceras.

Vattenbesparingsåtgärder där du bor

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera nya kransilar i kök och tvättställ (ledad i köket) samt montera nya duschhandtag inklusive slang. Dessutom kommer det att utföras läckagekontroll på dusch, wc-stol och blandare.

Denna satsning inte bara hjälper oss att hålla nere driftskostnaderna utan också att minska vår miljöpåverkan. Genom att ta ansvar för vår vattenanvändning bidrar vi till en hållbarare framtid för oss själva och kommande generationer. Du kan uppleva lägre tryck i kranen och duschmunstycket efter monteringen och det är helt normalt.

När kommer vi till dig?

Vi har planerat för montering och kontroll i etapper med start vecka 12 och monteringsarbetet kommer att utföras av CS Energikontroll AB, telefonnummer: 021-12 23 42.
Boende i området kommer att få mer information om vattenbesparingsåtgärden i brevlådan, i god tid innan åtgärden. Tredje etappen gäller följande adresser:

Tisdag 2 april 2024 mellan 08.00-17.00

Karlbergsgatan 19-39

Onsdag 3 april 2024 mellan 08.00-17.00

Älvnäsleden 1, 3 och 5

Vattenbesparingsåtgärder | Etapp 2

Genom att använda mindre vatten minskar vi behovet av att pumpa upp och behandla vatten, vilket i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar från energianvändningen. Dessutom minskar vi belastningen på våra vattenresurser och ekosystem genom att minska mängden avloppsvatten som produceras.

Vattenbesparingsåtgärder där du bor

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera nya kransilar i kök och tvättställ (ledad i köket) samt montera nya duschhandtag inklusive slang. Dessutom kommer det att utföras läckagekontroll på dusch, wc-stol och blandare.

Denna satsning inte bara hjälper oss att hålla nere driftskostnaderna utan också att minska vår miljöpåverkan. Genom att ta ansvar för vår vattenanvändning bidrar vi till en hållbarare framtid för oss själva och kommande generationer. Du kan uppleva lägre tryck i kranen och duschmunstycket efter monteringen och det är helt normalt.

När kommer vi till dig?

Vi har planerat för montering och kontroll i etapper med start vecka 12 och monteringsarbetet kommer att utföras av CS Energikontroll AB, telefonnummer: 021-12 23 42.
Boende i området kommer att få mer information om vattenbesparingsåtgärden i brevlådan, i god tid innan åtgärden. Andra etappen gäller följande adresser:

Måndag 25 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Telegatan 12
Kungsgatan 27

Tisdag 26 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Corneliusgatan 2 och 4

Onsdag 27 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Bryggaregatan 15
Kungsgatan 7 och 9

Torsdag 28 mars 2024 mellan 08.00-14.00

Bryggaregatan 13

Året 2023 – Ett händelserikt år

VD har ordet

Det har varit ett händelserikt år för Gamla Byn AB och dotterbolaget Avesta Industristad AB. Året inleddes med att styrelsen antog en affärsplan bland annat med fokusområdena underhåll, energibesparande åtgärder samt att stärka Koppardalen som en attraktiv plats för nya företag att etablera sig på. Inom dessa områden har stora framsteg gjorts dels med att genomföra underhållsåtgärder, dels att vidareutveckla underhållsplanen. Vidare har solceller installerats på Åvestadalskolan och förskolan Blåkullen. Koppardalens kontorshotell har också utvecklats från att vara ett traditionellt kontorshotell till att bli en kreativ coworking miljö samtidigt som flera ombyggnationer genomförts för att välkomna nya företag till Koppardalen.

Kundundersökning

Under året har bolagen jobbat med fokus på målet Nöjda Kunder och en kundundersökning har genomförts för att få kunskap om vad bolagets hyresgäster tycker. Resultatet visar att
bostadshyresgästerna är väldigt nöjda och extra roligt är det att Gamla Byn AB har ett väldigt bra resultat i jämförelse med andra kommunala och privata bostadsföretag i Sverige. Det är något vi naturligtvis är väldigt stolta över.

Vi stärker vårt varumärke

Vidare har ett flertal aktiviteter genomförts för att stärka varumärkena och numera är bolagen synliga och aktiva på LinkedIn, Instagram och Facebook. Arbetet med nya moderna hemsidor har också påbörjats och en pop-up bobutik har öppnats i ett centralt läge med syfte att vara mer tillgängliga för våra kunder, både nya och befintliga.

Hållbarhet

För att bidra till social hållbarhet har en bovärd anställts med uppdrag att finnas på plats i våra bostadsområden. Vidare har tio ungdomar erbjudits ett sommarjobb på Gamla Byn AB. Styrelsen har också beslutat att bolaget, i nära samarbete med omsorgsförvaltningen, ska jobba med Bostad Först. Ett koncept som handlar om att hemlösa personer ska erbjudas ett tryggt boende då det är en viktig förutsättning för att kunna göra något åt sina livsproblem. Styrelserna har också antagit en upphandlingspolicy med fokus på sociala krav då bolagen vill ta ett stort ansvar i frågor som handlar om social hållbarhet.

Investeringar, underhåll och upprustningar

Under året invigdes en av Sveriges modernaste lokaler för Industriprogrammet samt förskolan Blåkullen. Likaså har vi påbörjat upprustning av ett flertal skolgårdar. Kunden, bildningsförvaltningen, är mycket nöjda med dessa projekt. Andra investeringsprojekt som genomförts är bland annat omläggning av tak, inklusive taksäkerhet, avvattning, snörasskydd och takluckor på fyra olika platser i bostadsbeståndet samt renovering av sex tvättstugor inklusive digitala bokningssystem i tvättstugor och trapphus.

2023 års resultat

Det ekonomiska resultatet för Gamla Byn AB blev 16 mkr (11) och utförda reparations- och underhållsarbeten uppgick till 40 mkr (46). För koncernen blev resultatet 28 mkr (13) och kostnaderna för reparations- och underhållskostnader blev 52 mkr (54). Kommande år fortsätter vi att arbeta aktivt med bolagens underhållsplaner för att säkerställa värdet på fastigheterna.

Stort tack

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla engagerade medarbetare för ett fantastiskt bra arbete under året. Vi har utmanat våra arbetssätt och processer för att bli ännu bättre för dem vi finns till för, våra kunder. Och jag är stolt över att jag tillsammans med er får driva och utveckla Gamla Byn AB och Avesta Industristad AB.

Linda Nilsson
VD

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | mars 2024

Låt oss presentera Robert från Hyresgästföreningen

Robert Vilhelmsson, Folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningen.Mitt namn är Robert Vilhelmsson och jag arbetar som folkrörelseutvecklare för Hyresgästföreningen i Dalarna. I mitt arbete verkar jag som en resurs för hyresgäster och stöttar dem i deras engagemang som beträffar deras bostadsområde och granngemenskap.

Jag ser fram emot att, tillsammans med Gamla Byn AB, arbeta för er hyresgästers inflytande, trygghet och trevnad i bostadsområdena. Jag önskar att ni hyresgäster delar med er av era önskemål, idéer och intressen så att vi kan få en klarare bild av era behov. Detta hjälper oss inte bara kortsiktigt; det ger oss också god kunskap om hur vi säkerställer en trygg framtid för kommande generationer av hyresgäster.

Om du har frågor angående hur du kan engagera dig i ditt område så är du alltid välkommen att ringa eller mejla mig.

Med varma hälsningar
Robert Vilhelmsson, Folkrörelseutvecklare
Telefon: 010-459 15 58
E-post: robert.vilhelmsson@hyresgastforeningen.se

 

Viktig insats för att spara vatten

Vi kommer att utföra vattenbesparande åtgärder i samtliga lägenheter där vi byter ut kransilar och duschmunstycken som spar vatten samt läckagekontroll av dusch, wc-stol och blandare. Detta kommer att ske i etapper och våra hyresgäster kommer att få information i brevlådan i god tid innan det är dags. Arbetet kommer att ske i etapper.
Läs mer om satsningen här.

Vi har fortfarande broddar kvar till hyresgäster över 65 år

Du som hyresgäst hos oss är välkommen in i vår pop-up bobutik på Kungsgatan 9, tisdagar och onsdagar mellan 10.00-16.00, där du kan hämta ut ett par broddar till de över 65 år i hushållet. Max två par per hushåll, så långt lagret räcker. Avvikande öppettider kan förekomma.

Följ oss på sociala medier!

Sedan en tid tillbaka har vi börjat jobba mer aktivt med våra sociala mediekanaler. På Instagram får du se våra bostadsområden presenterade med nya bilder och lite information om området.

Facebook ger vi dig mer aktuell information, såsom störningar i värme och vatten, vägunderhåll och annat. Vi presenterar också våra bostadsområden här. Att följa oss är en smart idé för att snabbt få viktig information.

LinkedIn lägger vi ut platsannonser, pressmeddelande och olika event som rör både Gamla Byn AB och vårt dotterbolag Avesta Industristad AB.
Vi hoppas att du vill följa oss!

En viktig satsning för att spara vatten | Etapp 1

Diskbänk med engrepsblandare. Stor skärbräda i trä.

Genom att använda mindre vatten minskar vi behovet av att pumpa upp och behandla vatten, vilket i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar från energianvändningen. Dessutom minskar vi belastningen på våra vattenresurser och ekosystem genom att minska mängden avloppsvatten som produceras.

Vattenbesparingsåtgärder där du bor

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera nya kransilar i kök och tvättställ (ledad i köket) samt montera nya duschhandtag inklusive slang. Dessutom kommer det att utföras läckagekontroll på dusch, wc-stol och blandare.

Denna satsning inte bara hjälper oss att hålla nere driftskostnaderna utan också att minska vår miljöpåverkan. Genom att ta ansvar för vår vattenanvändning bidrar vi till en hållbarare framtid för oss själva och kommande generationer. Du kan uppleva lägre tryck i kranen och duschmunstycket efter monteringen och det är helt normalt.

När kommer vi till dig?

Vi har planerat för montering och kontroll i etapper med start vecka 12 och monteringsarbetet kommer att utföras av CS Energikontroll AB, telefonnummer: 021-12 23 42.
Boende i området kommer att få mer information om vattenbesparingsåtgärden i brevlådan, i god tid innan åtgärden. Första etappen gäller följande adresser:

Måndag 18 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Badhusgatan 6, 9 och 12-20
Bruksgatan 11 och 14-22
Böösgränd 2 och 3
Våggatan 8

Tisdag 19 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Hamngatan 9, 10, 11, 12, 15, 18, 20 och 24
Kyrkogatan 2-20

Onsdag 20 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Telegatan 6 och 10

Torsdag 21 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Myrgatan 2 och 3

Fredag 22 mars 2024 mellan 08.00-16.00

Myrgatan 4
Kungsgatan 29

 

 

Translate »