Nyheter

Montering av inomhusgivare

Vi har sedan år 2017 testat ett system som mäter inomhusklimatet med hjälp av smarta sensorer som skickar mätdata till våra tekniker. Syftet är att återkoppla vilket inomhusklimat som levereras, för att vid behov kunna göra justeringar.

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera dessa sensorer i samtliga av våra lägenheter. Läs mer om detta här.

Den 25/7 kommer vi montera upp sensorer på dessa adresser:

  • Parkgatan 5 A-F
  • Götgatan 6
  • Malmgatan 4
  • Malmgatan 6
  • Slaggatan 10
  • Corneliusgatan 24
  • Garmakaregatan 30 A-D

Den 26/7 kommer vi montera upp sensorer på dessa adresser:

  • Stationsparken 5
  • Järnvägsgatan 44
  • Getingvägen 19-33
  • Gripgatan 10 A-B
  • Trastgatan 5 A-D

Montering kommer ske mellan klockan 10:00 och 16:00 på de avgivna datumen och kommer ta max fem minuter och de lägenheter som berörs kommer få ett informationsblad i brevlådan.

Vi tackar för ditt samarbete

Med vänlig hälsning

Gamla Byn AB

Vi har nytt journummer!

Från och med torsdag den 20 juni 2024 har vi ett nytt journummer, som du kan ringa vid akuta ärenden utanför ordinarie telefontider.

Det nya journumret är 0226-64 57 90.

Varför vi byter journummer

Vi byter journummer eftersom Securitas, som tidigare tog emot våra joursamtal, har ändrat sina rutiner. Från och med nu kommer samtalen att tas emot av ett Contact Center och därför kommer det tidigare numret, 0226-806 01, inte längre att användas. Under en övergångsperiod kommer det gamla numret fortfarande att vara aktivt, men det kommer att hänvisa till det nya numret.

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | juni 2024

Möt vår nya ekonomichef – Sara Mattsson Burell

Sent i april började vår nya kollega, Sara Mattsson Burell sitt uppdrag som ekonomichef hos oss. Efter att ha spenderat några framgångsrika år som ekonomichef på Hedemorabostäder, kände hon sig både förväntansfull och inspirerad inför de nya utmaningar som väntade. Med sina erfarenheter och kunskap om ekonomi i ett kommunalt bostadsbolag och psykologin bakom ett sunt ledarskap, såg Sara fram emot att bidra till Gamla Byn AB:s utveckling och stabilitet.

Nu har hon hunnit bli varm i kläderna och hittat en bra strategi framåt. Läs mer om Saras första tid hos oss på hemsidan; https://www.gamlabyn.se/traffa-var-nya-ekonomichef-sara-mattsson-burell/

Spännande nyhet – Vår nya hemsida är under utveckling!

Vi har fokuserat mycket på digitalisering och ett projekt som vi investerat mycket tid i sedan början av året är utvecklingen av en helt ny webbsida. Den börjar nu ta form och vi är övertygade om att den kommer att ta vår kommunikation till en ny nivå, vilket vi vet att ni önskade se enligt hyresgästenkäten 2023.

Om allt går som det ska lanserar vi en ny webbsida i höst, där design, teknik, tillgänglighet samt relevant och kvalitativ information samverkar. Jag tror och hoppas att den kommer att möta användarnas förväntningar och behov, berättar Sanna Landenberg, kommunikatör på Gamla Byn AB.

Den nya hemsidan kommer naturligtvis att vara anpassad för olika enheter, såsom dator, surfplatta och mobiltelefon. Då de flesta idag använder mobiltelefonen för att besöka vår hemsida är det viktigt att allt fungerar och upplevelsen blir bra, avslutar Sanna.

Viktigt vid felanmälan

Vid felanmälan är det viktigt att du som hyresgäst överväger att låta vår utförare använda huvudnyckel, utan att behöva ringa dig först. Om du ändå vill att utföraren ringer först, måste du se till att svara i telefonen när det ringer. De ringer alltid från ett nummer som börjar med 0226-64 57 XX. Tydliga instruktioner minskar onödigt resande, vilket gynnar miljön och sparar tid för både dig och utföraren. Felanmälan gör du lättast genom att logga in på ”Mina sidor”.

Sommaröppettider på bobutiken på Kungsgatan 9

Bobutiken på Kungsgatan 9 har semesterstängt vecka 26-35 men vårt kundcenter på
Axel Johnsons väg 73, har öppet som vanligt, hela sommaren. Välkommen in!

Nu gör informationsbrevet ett kort sommaruppehåll för att återkomma i augusti. Vi önskar dig en underbar sommar med många härliga minnen.

Träffa vår nya ekonomichef – Sara Mattsson Burell

För exakt en månad sedan gick Sara Mattsson Burell genom dörrarna på Gamla Byn AB och till sitt nya uppdrag som ekonomichef. Efter att ha spenderat några framgångsrika år som ekonomichef på Hedemorabostäder, kände hon sig både förväntansfull och inspirerad inför de nya utmaningar som väntade. Med sina erfarenheter och kunskap om ekonomi i ett kommunalt bostadsbolag och psykologin bakom ett sunt ledarskap, såg Sara fram emot att bidra till Gamla Byn AB:s utveckling och stabilitet. Hon visste att övergången skulle kräva anpassning och nytänkande, men var säker på att hennes tidigare erfarenheter skulle komma till nytta på flera sätt.

Gamla Byn AB:s ekonomichef, Sara Mattsson Burell.

Sara Mattsson Burell, ekonomichef på Gamla Byn AB.

 

Nu börjar hon bli lite varm i kläderna och med hennes smittsamt positiva energi, har hon nu hittat en strategi framåt – Nu kör vi!

Vi bad Sara svara på fem snabba frågor som får presentera henne.

Hur skulle du beskriva dig själv – privatpersonen?

Jag är en tonårsmamma till två sportiga killar. Det bästa jag vet är att umgås med dem, och jag prioriterar gärna att träna själv också när jag får möjlighet.

Vad var det som gjorde dig nyfiken på Gamla Byn AB som din nästa arbetsplats?

Beskrivningen av trevliga medarbetare lockade mig, liksom den goda relationen med kommunen och styrelsen.

Beskriv din roll hos oss på Gamla Byn AB

Jag är ekonomichef och ansvarar för arbetsgruppen som hanterar ekonomi, uthyrning, kundtjänst och bosamordning. Jag är även del av ledningsgruppen och arbetar med att driva och utveckla organisationen och dess medarbetare.

Det har gått en månad sedan du började hos oss – Hur har du upplevt din första tid?

Jag har fått ett trevligt välkomnande från alla kollegor och känner mig behövd. Det är mycket att sätta sig in i och förstå, men många av frågorna och utmaningarna känns bekanta från min tid i Hedemora.

Vad ser du mest fram emot här på Gamla Byn AB?

Jag ser fram emot att utveckla medarbetarna och att förenkla och förbättra våra arbetsprocesser och uppföljningar, så att vi kan leverera högkvalitativ service till våra kunder.

 

Vi hälsar Sara varmt välkommen till oss och hoppas på många lyckosamma år tillsammans.

 

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | maj 2024

Viktigt vid felanmälan

Vid felanmälan är det viktigt att du som hyresgäst överväger att låta vår utförare använda huvudnyckel, utan att behöva ringa dig först. Om du ändå vill att utföraren ringer först, måste du se till att svara i telefonen när det ringer. De ringer alltid från ett nummer som börjar med 0226-64 57 XX. Tydliga instruktioner minskar onödigt resande, vilket gynnar miljön och sparar tid för både dig och utföraren. Felanmälan gör du lättast genom att logga in på ”Mina sidor”.

Klimatsmart artificiell intelligens – En spännande digitalisering

Det kanske verkar som ren science fiction, men snart kommer artificiell intelligens, även kallad AI, att övervaka ditt inomhusklimat! Ett energibesparingsprojekt som pågått hos oss sedan 2017, har visat framgång genom att minska energianvändningen med cirka 18 kWh/m² och år. Det kan vi kalla ekologisk hållbarhet!

Vi installerade smarta sensorer som mätte inomhusklimatet var 15:e minut i testlägenheter, där vi har kunnat samla värdefulla data för att optimera energianvändningen och säkerställa inomhuskomforten.

Projektet har visat sig så framgångsrikt både avseende inomhusklimat och energioptimering, att vi nu väljer att utöka energioptimeringen till att, stegvis omfatta samtliga fastigheter i vårt bestånd. Du som hyresgäst får mer information i god tid innan installation av sensorer i din lägenhet.

Vill du veta mer? Gå in och läs mer på vår hemsida, https://www.gamlabyn.se/klimatsmart-artificiell-intelligens-spannande-energioptimering/

Ny form av trygghetsboende

Behovet av trygghetsboende ökar stadigt och för att tillgodose våra kunders önskemål har vi fattat beslutet att omvandla en vanlig lägenhet till ett trygghetsboende på Fredsgatan 8 i Avesta. Det innebär att hyresgästen får tillgång till alla fördelar som vanligtvis följer med ett trygghetsboende, men samtidigt får grannar i vanliga lägenheter som kan vara i alla åldrar.

Webbsidor för bostadssökande

Om du aktivt söker ny bostad, har du kanske besökt en webbsida som listar alla tillgängliga objekt, inklusive lägenheter från Gamla Byn AB och andra hyresvärdar. Dessa webbsidor kan vara praktiska, men det är viktigt att du är medveten om att det endast är via vår officiella webbsida, www.gamlabyn.se som du kan lämna en intresseanmälan på en ledig lägenhet hos oss.

Välkommen till miljödagen på bostadsområdet Rågen!

Gamla Byn AB:s hyreslägenheter på Kolgillaregatan 5-7 i Avesta.

Bostadsområdet Rågen – Kolgillaregatan 5-7 i Avesta.

Vad kommer att hända under miljödagen?

Träffa representanter från både Avesta Vatten & Avfall AB, Hyresgästföreningen och från oss på Gamla Byn AB. Vi kommer att ha olika aktiviteter, bjuda på fika, ge dig information om källsortering och avfallshantering. Det kommer även att finnas container utplacerad på området som kommer att stå kvar till den 12 maj 2024. Så passa på att töm både din lägenhet och ditt förråd på tillhörigheter du inte längre vill ha kvar!

Var?

Bostadsområdet Rågen på Kolgillaregatan 5-7.

När?

Tisdag den 7 maj 2024 mellan 15.00-18.00.

För vem?

Du som hyr lägenhet av oss på Kolgillaregatan 5-7.

Varmt välkommen!

Klimatsmart Artificiell Intelligens – Spännande energioptimering

Vi fortsätter vårt energiarbete där vi samarbetar med företaget Kiona, avseende digitalisering och energioptimering av våra fastigheter. De levererar bland annat system och produkter för mätning och energioptimering med hjälp av Artificiell Intelligens, så kallad AI, vilket har testats och utvärderats i några av våra fastigheter sedan år 2017. I dessa fastigheter har, mot referensåret innan projektstart, energianvändningen minskat med cirka 18 kWh/m² och år.

Sensor som mäter ditt inomhusklimat.

Sensor som mäter ditt inomhusklimat.

 

Smarta sensorer mäter inomhusklimatet

Eftersom AI-styrningen är beroende av mätdata, installerades sensorer i testlägenheterna som registrerar temperatur och fukt var 15:e minut. Detta är värdefull information som ger våra tekniker objektiva mätdata på lägenhetens inomhuskomfort, utan att åka ut och mäta på plats. Dessutom används informationen i AI-styrningen i syfte att återkoppla vilket inomhusklimat som levereras, för att vid behov kunna göra justeringar.

Snart i din lägenhet

Projektet har visat sig vara framgångsrikt både avseende inomhusklimat och energioptimering, vilket såklart skapar stor klimatnytta. Nu utökats energioptimeringen till att stegvis omfatta samtliga fastigheter i vårt bestånd. Du som hyresgäst får mer information i god tid innan installation av sensorer i din lägenhet.

Hur mycket är egentligen 18 kWh/m2 och år?

I dagsläget kan vi titta tillbaka på ett mycket intressant resultat av våra första satsningar i fastighetsbeståndet. LÄRKAN 10, STJÄRNAN 1, 2 och 3 samt STORKEN 1 och 2.

Resultat som räkneexempel: Gamla Byns förminskning av utsläpp av växthusgaser (co2) motsvarar 35 895 mil i en Volvo V60 på ett år. Det kan vi kalla ekologisk hållbarhet!

Exempel på energibesparing

 

Informationsbrev till dig som hyresgäst hos oss | april 2024

Digitalisering

Vi på Gamla Byn AB eftersträvar att möta hyresgästens och samhällets förväntningar på digitalisering. Ett projekt vi redan påbörjat är att installera digitala pekskärmar i trapphus på kvarteret Stjärnan, där du kan se vilka hyresgäster som bor i trappuppgången, få aktuell information och boka tvättid i tvättstugan. Först ut är Malmgatan 32 och Slaggatan 7 och 9.

Vad innebär egentligen digital bokning i praktiken?

Jo, när det kommer till att boka tvättstugan så innebär det att endast den hyresgäst som har bokat en specifik tid, får tillgång till tvättstugan genom sin nyckeltagg. Det innebär att kaoset i tvättstugor, där någon oavsiktligt tagit din tid eller bokar flera tider samtidigt, blir ett minne blott. Det är verkligen en fantastisk lösning, eller hur?

Ekologisk hållbarhet

I samband med digitaliseringen har vi också totalrenoverat tvättstugorna och installerat moderna och energisnålare vitvaror. Vi har även ställt källsorteringskärl i tvättstugorna, allt för att göra det lätt för dig som hyresgäst att göra rätt.

Gäststugan i Gamla byn

För dig som hyresgäst i bostadsområdet Gamla byn finns en gäststuga, även kallad Lillstugan, på Hamngatan 22 att boka om du får gäster som ska sova kvar. Efter önskemål från er hyresgäster har vi nu renoverat stugan.

 

Nu hoppas vi på en fin vår med mycket sol och värme, efter en lång men vacker vinter!

Med varma hälsningar
Gamla Byn AB

Vattenbesparingsåtgärder | Etapp 3

Genom att använda mindre vatten minskar vi behovet av att pumpa upp och behandla vatten, vilket i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar från energianvändningen. Dessutom minskar vi belastningen på våra vattenresurser och ekosystem genom att minska mängden avloppsvatten som produceras.

Vattenbesparingsåtgärder där du bor

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera nya kransilar i kök och tvättställ (ledad i köket) samt montera nya duschhandtag inklusive slang. Dessutom kommer det att utföras läckagekontroll på dusch, wc-stol och blandare.

Denna satsning inte bara hjälper oss att hålla nere driftskostnaderna utan också att minska vår miljöpåverkan. Genom att ta ansvar för vår vattenanvändning bidrar vi till en hållbarare framtid för oss själva och kommande generationer. Du kan uppleva lägre tryck i kranen och duschmunstycket efter monteringen och det är helt normalt.

När kommer vi till dig?

Vi har planerat för montering och kontroll i etapper med start vecka 12 och monteringsarbetet kommer att utföras av CS Energikontroll AB, telefonnummer: 021-12 23 42.
Boende i området kommer att få mer information om vattenbesparingsåtgärden i brevlådan, i god tid innan åtgärden. Tredje etappen gäller följande adresser:

Tisdag 2 april 2024 mellan 08.00-17.00

Karlbergsgatan 19-39

Onsdag 3 april 2024 mellan 08.00-17.00

Älvnäsleden 1, 3 och 5

Vattenbesparingsåtgärder | Etapp 2

Genom att använda mindre vatten minskar vi behovet av att pumpa upp och behandla vatten, vilket i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser och andra föroreningar från energianvändningen. Dessutom minskar vi belastningen på våra vattenresurser och ekosystem genom att minska mängden avloppsvatten som produceras.

Vattenbesparingsåtgärder där du bor

I vår ambition att hålla nere driftkostnaderna och värna om miljön, har vi beslutat att montera nya kransilar i kök och tvättställ (ledad i köket) samt montera nya duschhandtag inklusive slang. Dessutom kommer det att utföras läckagekontroll på dusch, wc-stol och blandare.

Denna satsning inte bara hjälper oss att hålla nere driftskostnaderna utan också att minska vår miljöpåverkan. Genom att ta ansvar för vår vattenanvändning bidrar vi till en hållbarare framtid för oss själva och kommande generationer. Du kan uppleva lägre tryck i kranen och duschmunstycket efter monteringen och det är helt normalt.

När kommer vi till dig?

Vi har planerat för montering och kontroll i etapper med start vecka 12 och monteringsarbetet kommer att utföras av CS Energikontroll AB, telefonnummer: 021-12 23 42.
Boende i området kommer att få mer information om vattenbesparingsåtgärden i brevlådan, i god tid innan åtgärden. Andra etappen gäller följande adresser:

Måndag 25 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Telegatan 12
Kungsgatan 27

Tisdag 26 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Corneliusgatan 2 och 4

Onsdag 27 mars 2024 mellan 08.00-17.00

Bryggaregatan 15
Kungsgatan 7 och 9

Torsdag 28 mars 2024 mellan 08.00-14.00

Bryggaregatan 13

Translate »