Klicka här för att logga in.
Telefon: 0226-64 57 00 | E-mail: gamlabyn@avesta.se
Språk:

Frågor och svar

Vanliga frågor

Kan jag betala hyran via autogiro?
Ja, kontakta Uthyrningen för att få en blankett.

Får jag hyra ut lägenheten i andra hand?
Inte utan hyresvärdens tillstånd, kontakta Uthyrningen för mera information.

Får jag grilla på balkong eller uteplats?
Ja, om du använder el-grill och visar hänsyn mot dina grannar.

Får jag ha blomlådor på balkongen?
Ja, om dom sätts upp på insidan av balkongräcket.

Vem är ansvarig för brandvarnaren?
Gamla Byn AB ansvarar för att brandvarnare finns monterad i din lägenhet och du som hyresgäst ansvarar för funktionstest. Vid behov byter vi ut brandvarnaren.

Var förvarar jag min cykel?
I cykelställ på gården eller cykelrum om sådant finns. Av säkerhetsskäl får du aldrig parkera cykeln inne i trapphuset.

Vart vänder jag mig om något går sönder i lägenheten?
Felanmälan kan göras på Internet genom att logga in på Mina sidor. Felanmälan kan även göras till Ann-Christine Sunesson på telefon 0226-64 57 00.

Akuta fel
Måndag till fredag 08.00-12.00, 13.00-16.30 på ovanstående telefonnummer. Övrig tid ska akuta fel anmälas till jourtjänst på telefonnummer 0226-806 01.

Måste jag ha hemförsäkring?
Ja, Gamla Byn AB har som krav på dig som hyresgäst att du har en giltig hemförsäkring.

Vad händer om jag tappar bort en lägenhetsnyckel?
Då vi håller en hög säkerhetsnivå på våra låssystem, kräver vi ersättning för cylinderbyte samt tre nya nycklar om inte rätt antal nycklar återlämnas vid avflytt.

Vem lagar mina persienner?
Ta kontakt med oss för vidare information.

Får jag montera upp egen parabol?
Nej, inte utan tillstånd från Gamla Byn AB. Brott mot denna regel betraktas som skadegörelse.

Vem städar vår tvättstuga?
Det åligger varje hyresgäst som använt tvättstugan med tillhörande utrymmen att lämna dessa utrymmen städade och rena. Kom ihåg att respektera bokningar som är gjorda och håll dig inom bokad tid.

Har du någon annan fråga?
Vänd dig till oss på Gamla Byn AB.

Din profil

Här anger du din profil/önskemål och justerar dina personuppgifter. I profilen skriver du vilka önskemål du har på ditt hyresobjekt, som till exempel storlek eller maxhyra. När du angett din profil kommer vi att skicka förslag till dig så snart ett passande hyresobjekt blir ledigt, detta sker endast via e-mail.

För att kunna skapa en profil måste du vara inloggad som kund. Under “Mina sidor” aktiverar du din profil.

Om du vill göra fler val och använder PC, håll ned Ctrl-tangent och klicka på önskat val. Använder du Mac, håll ned “kringla-tangenten” och klicka på önskat val.

När dina val är gjorda tryck “Spara” för att behålla profilen. Därefter får du förslag på alla nyutkomna hyresobjekt som uppfyller dina önskemål.

Du kan när som helst ändra eller ta bort din profil.

Dina ärenden

Som kund kan du:

  • Se om det kommit några förslag som matchar din profil.
  • Göra intresseanmälan på förslag du fått (hyresobjekt) som verkar intressant eller ta bort förslagen.
  • Svara på erbjudanden, ja eller nej. Kom ihåg att alltid svara!
  • Granska avslutade erbjudanden för att se om du fått det hyresobjekt du erbjudits.
  • Har du svarat ja på ett erbjudande betyder det att du är beredd att skriva kontrakt om du blir godkänd.

Intresseanmälan

För att göra en intresseanmälan på en lägenhet måste du vara anmäld som kund hos Gamla Byn AB. När du hittar ett hyresobjekt som verkar intressant (och gått in på hyresobjektets informationssida) kan du göra en intresseanmälan.

Om du inte är inloggad hamnar du automatiskt på sidan där du kan logga in. Här kan du även göra en kundanmälan för att få PIN-kod och kunna logga in.

Är du redan hyresgäst hos oss men glömt dina inloggningsuppgifter, skriver du ditt personnummer och trycker sedan på glömt PIN-koden.

När du gör en intresseanmälan kan du kontrollera uppgifterna på hyresobjektet du valt. Kontrollera även dina personuppgifter och att alla obligatoriska fält som är markerade med “*” är ifyllda. Är allt OK så fyller du i kryssrutan “Uppgifterna ovan är korrekta…”

Ligger lägenheten på marknadsplats Torget, dvs kösystem som grundar sig på hur lång tid man har stått i bostadskö hos Gamla Byn AB, så registreras din anmälan och kan leda till ett erbjudande.

Erbjudanden

De fem personer med högst köpoäng, som anmält intresse, får erbjudande om visning antingen via mejl eller brev.

Dina erbjudanden syns även under “Dina ärenden” i menyn.

Kom i håg att svara på dina erbjudanden, Ja eller Nej, annars blir du spärrad efter det att “Sista svarsdatum” har gått ut. Då kan du inte göra fler intresseanmälningar.

Om du tackar nej till 3 erbjudande under en 12-månadersperiod kommer din ansökan att spärras i 3 månader och du kan inte göra intresseanmälan under den tiden.

Köpoäng

Köpoängen grundar sig på det datum du ställde dig i bostadskö hos Gamla Byn AB.

Du får 1 poäng per dag från anmälningsdatum. Kom ihåg att du måste logga in dig med användar-ID och PIN-kod minst en gång var sjätte månad för att inte tappa dina köpoäng.

När du skriver kontrakt på en av Gamla Byn AB:s lägenheter nollställs din kötid, det vill säga den tid du varit bostadssökande. Vill du stå i kö igen så anmäler du dig på nytt. Detta gäller även när du byter lägenhet inom Gamla Byn AB.

Söka hyresobjekt

Du kan söka efter lediga lägenheter  genom snabbknappen Lediga lägenheter på startsidan. Du kan även klicka på Lägenheter  i menyn högst upp på startsidan och sedan på Lediga lägenher för att komma till söksidan.

Stor eller liten bostad?
Under “Storlek” anger du vilken lägenhetsstorlek du önskar.

Var vill du bo?
Under “Område” kan du begränsa din sökning till ett visst område. Vill du läsa mer om de olika områdena går du in under Lägenheter och sedan Bostadsområden.

Resultat av sökningen får du i form av en lista.

Klickar du på ett hyresobjekts adress i listan så får du upp en sida med mer information om just det objektet och områdesfoto. Härifrån kan du sedan göra en intresseanmälan.

Redan hyresgäst?

Om du redan är hyresgäst men glömt dina inloggningsuppgifter, klickar du på ”Logga in” och välj ”Glömt PIN-koden”. Skriv sedan ditt personnummer och tryck på skicka. Koden kommer då att skickas hem till dig.

När du fått din PIN-kod kan du gå in och komplettera/ändra dina personuppgifter samt sätta upp profiler för ”Bostad”. Du kan göra intresseanmälningar och följa dina ärenden på ett enkelt sätt (se ”Göra intresseanmälan” och ” Dina ärenden”).

Lägenhetskö

Rensning i vår lägenhetskö
För oss är det viktigt med en aktuell lägenhetskö. En aktuell kö gör att det blir mera hanterbart och lättöverskådligt för oss när vi planerar för bostäder och när vi ska anpassa och utveckla vårt befintliga bestånd.

Var aktiv som sökande
För att en kö ska vara aktuell krävs det aktiva sökanden till våra lägenheter. Det innebär att du som vill stå kvar i vår kö måste logga in minst en gång var 6:e månad för att inte tappa dina köpoäng.

Har du frågor är du välkommen till uthyrningen på Corneliusgatan 15 eller att ringa på telefon 0226-64 57 20 eller 0226-64 57 22.